آیا شما هم در فکر برنامه‌ریزی برای خرید تلویزیون جدید هستید؟ لابد بین صدها مدل تلویزیون سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید کدام بهتر است. به شما حق می‌دهم چون این روزها با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد تولید تلویزیون‌های جدید و پیشرفته توسط شرکت‌های قدرتمند هستیم. به همین دلیل در مقاله امروز راهنمای خرید تلویزیون را برایتان آماده کرده‌ایم. اگر دلتان یک تلویزیون با امکانات می‌خواهد، که زیبایی و قیمت متناسب هم داشته باشد جای درستی آمدید. با ما همراه باشید برای آشنایی با فاکتورهای کلیدی در خرید تلویزیون.

فاکتورهای اصلی برای خرید تلویزیون کدامند؟

اگر تلویزیون‌های موجود در بازار و اینترنت را بررسی کرده باشید، حتما با قیمت‌های متفاوتی مواجه شدید. این اختلاف قیمت، به دلیل تکنولوژی‌های به‌کار رفته و امکانات دستگاه است. حقیقت این است که گران‌ترین تلویزیون لزوما بهترین آن نیست. چون انتظاراتی که شما از خریدتان دارید ممکن است با انتظارات کاربر دیگر فرق داشته باشد. پس در راهنمای خرید تلویزیون لازم است اول فاکتورهای اصلی را بدانیم و بعد تعیین کنیم کدام یک از این ویژگی‌ها برای ما اهمیت بیشتری دارد. در ادامه ویژگی‌های اصلی را در سه دسته‌ی:

  • ویژگی‌های صفحه نمایش تلویزیون
  • ویژگی‌های کیفیت صدا
  • تکنولوژی به کار رفته

به طور کامل بررسی کرده و توضیح خواهیم داد.

صفحه نمایش تلویزیون چقدر برایتان مهم است؟

عوامل تعیین‌کننده در کیفیت صفحه نمایش تلویزیون شامل HDR، کنتراست، سرعت تازه سازی تصاویر (Refresh rate)، رزولوشن و نوع صفحه نمایش است. اگر موافق باشید برویم و به بررسی این جزئیات بپردازیم.

1. HDR چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range (محدوده دینامیکی بالا) است. تلویزیونی که دارای قابلیتHDR  باشد، طبیعتا  شامل محدودهی گستردهتری از رنگها می‌شود و این یعنی رنگ‌های زیادی برای نشان دادن یک تصویر، نمایش داده می‌شوند. در تلویزیون‌هایی که از تکنولوژی HDR بی بهره‌اند این امکان وجود ندارد.

2. Contrast چه تاثیری در تصویر خواهد داشت؟

یک تلویزیون با نسبت کنتراست بالاتر، نمایش بهتری را روی صفحه نمایش شما خواهد داشت، چون کنتراست بالا جزئیات بیشتری را در تصویر به نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است زمانی که شما به دنبال نسبت کنتراست بالا هستید تلویزیون های OLED می تواند بهترین انتخاب باشد.

3. Refresh Rate چیست؟

سرعت تازه سازی یا همان Refresh Rate یعنی تعداد دفعاتی که تصویر بر روی تلویزیون شما، در هر ثانیه جایگزین می شود. تا از خستگی چشمان شما به مدت طولانی جلوگیری شود (واحد اندازه گیری آن هرتز می باشد). هرچه میزان Refresh Rate بالاتر باشد بهتر است؛ به این معنی که می‌توانید از تماشای فیلم یا بازی مورد علاقه‌ی خود لذت بیشتری ببرید.

4. Resolution (دقت وضوح) چقدر اهمیت دارد؟

که با رزولوشن شفاف‌تر، صفحه وضوح بیشتری را نمایش می‌دهد. اگر بخواهیم بر اساس رزولوشن تلویزیون‌ها را دسته‌بندی کنیم، از تلویزیون ال ای دی (LED) موجودند عبارتند از:

  • HD
  • Full HD
  • 4K
  • Ultra HD

تلویزیون HD دارای 1 میلیون پیکسل است که نسبت به تکنولوژی‌های بالاتر قیمت کمتری دارد.
تلویزیون FHD دارای 2 میلیون پیکسل و همچنین تلویزیون های UHD دارای بهترین رزولوشن با 8 میلیون پیکسل هستند و البته جزو گرانترین تلویزیون های بازار به حساب می‌آیند.

آیا به Display یا (نوع صفحه نمایش)  اهمیت می‌دهید؟

بر اساس نوع صفحه نمایش، تلویزیون‌های امروزی به 3 نوع اساسی تلویزیون LED، تلویزیون QLED و تلویزیون OLED طبقه‌بندی می‌شوند. برای درک بهتر  مقایسه‌ی کوتاه میان انواع تلویزیون را مشاهده کنیم:

کدام نوع تلویزیون را می‌پسندید؟

یکی از سوالات مهمی که برای انتخاب یک تلویزیون هنگام خرید به وجود می‌آید در نظر گرفتن نوع تلویزیون و انتخاب بین OLED، LCD، LED  می باشد. برای اینکه بهترین انتخاب را انجام دهید نیاز است که تفاوت این نوع تلویزیون‌ها را باهم تشخیص دهید که در ادامه توضیحاتی را در این زمینه بیان خواهیم کرد.

یکی از عوامل بسیار موثر در کیفیت تصویر تلویزیون، ساختار فنی آن است. ال جی در حال حاضر نمایشگرهای LED  و OLED تولید می‌کند. LED ها در واقع همان LCD هستند. با این تفاوت که در قسمت نور پس زمینه‌ی آن (Back light)، به جای لامپ‌های مهتابی و ماده‌ی فلوئورسنت،  سیستم نورافشانی LED (Light-emitting diode) قرار دارد. در فناوری OLED نیز،  نور پس زمینه حذف شده است. به طوری که هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می‌شود و نمایشگر ویژگی Dimming  Pixel دارد.

اتصال دستگاه‌های جانبی به تلویزیون چقدر مهم است؟

تعداد پورت اتصالات در تلویزیون ال ای دی تنها به نیازهای شخصی شما بستگی دارد. رایج ترین پورت‌های ورودی در تلویزیون‌های مدرن امروز، پورت‌های USB، پورت HDMI و قابلیت اتصال بلوتوث است.

چه اندازه صفحه نمایش تلویزیون (Size) مناسب برای دید شماست؟

فاصله شما از تلویزیون و اندازه صفحه نمایش، هر دو عوامل مهمی هستند که بر کیفیت تصویر و همچنین میزان لذت شما از تماشای تلویزیون تاثیر زیادی دارد. ما جدولی را تهیه کرده‌ایم که به شما در اندازهگیری سایز تلویزیون ایده آل بر حسب فاصله مورد نظر کمک خواهد کرد:

تلویزیون‌های هوشمند (smart) چه ویژگی‌هایی دارد؟

تکنولوژی تلویزیون با اختراع تلویزیون‌های هوشمند مجدداً تعریف شدند. ما در اینجا به نکاتی جهت درک بیشتر شما از تلویزیون‌های هوشمند پرداخته‌ایم:

  • تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت (wifi) را از طریق سیم یا بدون استفاده از سیم (wireless) را دارند.
  • به کمک تلویزیون‌های هوشمند می‌توانید بازی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود را به صورت آنلاین ببینید.
  • با استفاده از تلویزیون هوشمند می‌توانید تمامی برنامه‌های موجود در اینترنت را دنبال کنید.
  • برخی از تلویزیون‌های هوشمند حتی دارای دوربین و ویژگی‌های تماس ویدئویی هستند. بنابراین، می‌توانید جلسات ویدئویی را روی یک صفحه بزرگتر تشکیل دهید.
  • در مورد نصب نرم افزارها بر روی تلویزیون‌های هوشمند، امکان نصب این نرم افزارها با توجه به پلتفرم تلویزیون هاست و باید دانست که همه تلویزیون‌ها اندروید نیستند تا ما انتظار داشته باشیم که هر برنامه اندرویدی روی آن‌ها نصب شود، بنابراین برای نصب نرم افزارهای اندروید باید تلویزیون حتما اندرویدی باشد.

کیفیت صدای تلویزیون ال ای دی چطور است ؟

تحقیقات نشان می دهد که اکثر مردم برای خرید تلویزیون LED بیشتر از هر چیزی به مشخصاتی مانند نوع صفحه نمایش، سایز صفحه نمایش، برند سازنده و همچنین رزولوشن آن اهمیت می‌دهند. متاسفانه این دسته از کاربران بدون توجه به کیفیت صدای تلویزیون اقدام به خرید می‌کنند، که بعدها مجبور به خرید سیستم های صوتی جداگانه از جمله سینمای خانگی و یا ساندبار می‌شوند. بنابراین پیشنهاد ما این است که زمان خرید تلویزیون به تمامی مشخصات اصلی آن توجه کنید. تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر در تلویزیون‌های جدید به‌کار می روند عبارتند از:

Dolby Digital، DTS Premium که بعضی اوقات به تنهایی جوابگوی نیازهای شما نمی‌باشند.

ویژگی‌های تکمیلی در راهنمای خرید تلویزیون

و در آخر توجه شما را به ویژگی‌های زیر جلب می‌کنیم. اگر در هنگام خرید به این موارد توجه کنید می‌توانید سال‌های بیشتری را با تلویزیون ال ای دی مورد علاقه‌تان سپری کنید:

  • رابط کاربری یا سیستم عامل تلویزیون در تعیین سهولت استفاده از تلویزیون هوشمند شما کمک می کند.
  • اگر به دنبال یک تلویزیون با سرعت پردازش تصاویر بالاتر و میزان فضای ذخیره سازی بیشتر هستید، یک تلویزیون با حافظه (RAM) بزرگتری را انتخاب نمایید.
  • اگر می خواهید از تلویزیون هوشمند خود به عنوان یک صفحه نمایش پروژکتور برای گوشی خود استفاده کنید حتما ویژگی به اتصال بی سیم موبایل دقت کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید